Ondernemen

Ziekteverzuim: wat je kun je als werkgever ertegen doen?

Ziekteverzuim is vervelend. Je wilt je werknemers niet onder druk zetten om ziek te werken maar als ze er niet zijn, dan kost dat geld. Wat kun je doen als ondernemer om het ziekteverzuim terug te dringen?

Betrokken personeel voelt zich vaak schuldig als zij zich ziekmelden. Ze vragen zich vaak af of ze echt ziek genoeg zijn om thuis te blijven, terwijl thuisblijven vaak juist helpt bij het sneller genezen en terugkeren. Door ze als werkgever serieus te nemen en steun te bieden, zorg je voor een fijne situatie waarin beide partijen hun best doen om weer aan het werk te gaan. Wat kun jij doen als werkgever?

Let op signalen

Een werknemer die klaagt over een tochtige werkplek of dat het erg koud is op kantoor heeft hier last van. Deze fysieke last kan op gegeven moment overgaan op ziekte en dan is het eigenlijk al te laat.

Negeer deze signalen niet en doe hier iets aan. Als de werknemer een aangename werkplek heeft, dan voelt die zich ook beter en fitter en is de kans op ziekte kleiner.

Kijk niet naar wat niet kan maar wat wel kan

Als ondernemer ben je geen arts. Je kunt je werknemer niet beter maken. Wel kun je kijken naar wat je werknemer nog kan met zijn beperking of ziekte. En dit positief benaderen. Zo voelt de werknemer dat zich niet onder druk gezet om zo snel mogelijk weer full-time aan de slag te kunnen en geef je hem een positief gevoel.

Ga met je werknemer in gesprek

Hierbij wordt niet bedoeld dat je gaat vragen wat de oorzaak is van het verzuim, want je bent als ondernemer nog steeds geen arts. Hiermee wordt bedoeld dat je in gesprek gaat met je werknemer en gaat kijken naar wat voor beide de mogelijkheden zijn. Bij ziekteverzuim hebben zowel werkgever als werknemer de verplichting om samen te werken aan re-integratie. De beste manier is om dit samen aan te pakken. Bekijk het niet alleen vanuit de werknemer: bepaald wat er is misgegaan en of je hier als werknemer een rol in hebt gespeeld.

Focus niet op het verleden, maar op de toekomst

In het bovengenoemde gesprek is het niet de bedoeling om te bespreken wat er mis is gegaan. Bepaal liever samen hoe het beter kan en wat er in de toekomst moet gebeuren zodat je samen bij een punt komt waar je beide tevreden mee bent.

Deel dit artikel: