SEO

Waarom je concurrent hoger staat in Google

Je doet heel erg je best om goede teksten te schrijven voor je website of webshop. Je denkt na over zoekwoorden en je probeert je teksten prikkelend te maken. Toch staat je concurrent hoger dan jij in Google. Waardoor komt dit?

Relevantie

Google kan kiezen uit zoveel verschillende websites dat je website relevant moet zijn voor een zoekopdracht, anders wordt ervoor gekozen om een andere website te tonen. Mensen zoeken tegenwoordig niet meer op “vuurkorf”; ze zoeken op “vuurkorf kopen” of “wat is de beste vuurkorf”. Een website waarop alleen het woord vuurfkorf vaak voorkomt is nog niet relevant genoeg voor deze zoekopdrachten. Onderzoek daarom of jouw website het beste antwoord geeft op de juiste vragen.

Persoonlijke resultaten

Google toont voor iedereen andere zoekresultaten. Dat komt omdat Google verschillende factoren bijhoudt van gebruikers en de beste resultaten toont op basis van persoonlijke voorkeuren. Dit kan zijn de locatie (woonplaats), zoekopdrachten uit het verleden en wat voor websites je hebt bezocht. Google leert hiervan wat jij belangrijk en leuk vindt en spitst hierop jouw zoekresultaten toe. Daarom wordt jouw website niet bij iedere zoekopdracht getoond.

Autoriteit

Je hebt de website van de concurrent doorgespit en je bent ervan overtuigd dat jouw site toch echt beter is. Toch staat de concurrent hoger in Google. Dit zou dan kunnen komen door de autoriteit van deze website. Online autoriteit bouw je op middels verwijzende links naar je website. Als er meer verwijzende links naar de concurrent leiden, dan is zijn autoriteit hoger. Er zijn diverse tools die je kunt inzetten om de autoriteit van je site te meten. Let er wel op dat het niet alleen om links gaat, maar dat de links ook van betrouwbare sites komen en sites die relevant zijn. Een site over auto’s kan prima linken naar een leasemaatschappij, maar als deze linkt naar een kapperszaak, dan heeft dit geen zin.

Een mindere gebruikers ervaring

Google houdt bij wat bezoekers van jouw site vinden. Als zij jouw site vervelend, traag of ingewikkeld vinden, en ze gaan snel weg, dan zak je in de zoekresultaten. Onderzoek wat bezoekers van jouw site vinden en wat de eventuele bottlenecks zijn.

Straf

Wat ook kan is dat je een Google Penalty hebt gehad. Als je je niet aan de regels van Google houdt, dan word je gestraft. Dit kan een lichte straf zijn die je waar je maar tijdelijk last kunt hebben. Maar als je vaker een overtreding maakt, of een zware overtreding, dan kun je zelf uitgesloten worden uit de zoekresultaten. In de Google Search Console kun je hier meer over lezen.

Deel dit artikel: