Online marketing

Facebookmarketing: waarom en hoe

Facebook logo

Sociale media is een van de handigste manieren om contact te leggen en houden met je klanten. Omdat sociale media zo interactief is, biedt het mogelijkheden om te horen wat jouw klanten nu écht willen en nodig hebben. Klachten kun je eenvoudiger oplossen dankzij het rechtstreekse contact.

Facebook is een van de meest gebruikte manieren om dit contact te maken. Klantcontact werkt op Facebook wel anders dan op je eigen website. Daarom is het handig om te weten hoe je dit het beste aan kunt pakken zodat je dit medium ultiem in kunt zetten.

Allereerst, wat is facebookmarketing?

Het inzetten van Facebook als marketingmiddel. Je promoot je product, dienst of bedrijf via Facebook aan je (potentiële) klanten.

Waarom is dit moeilijk?

Het probleem is dat mensen op Facebook zitten om te lezen wat hun vrienden doen, op de hoogte te blijven van events en foto’s te liken van beroemdheden. Niemand zit ooit te wachten op reclame. Facebook is entertainment.

Mijn product is niet bepaald “leuk”. Hoe entertain ik mensen?

Het product zelf hoeft niet leuk te zijn. De content die jij plaatst wel. Ook jouw interactie met klanten kan op een leuke, prikkelende manier zijn. Of je nu granieten tuinbanken levert of WC papier, als jij het op een leuke manier kunt overbrengen en hiermee de aandacht van jouw doelgroep weet aan te trekken, dan ben je al op de goede weg. Maak je content interactief, laat mensen reageren op foto’s of posts, plaats een bericht wat inhaakt op het nieuws en overlap heeft met je product.

Dat lijkt veel tijd te kosten.

Dat klopt. Vooral als je het goed wilt doen. Het is geen klusje wat je ‘even’ doet. Aan het begin van de dag een leuke foto plaatsen en dan niet meer op de pagina kijken tot de volgende dag als je weer wat plaatst. Als mensen reageren, dan is het je taak om hier juist op te reageren en om er iets mee te doen. Je hoeft niet op elke comment of like te reageren, maar als je de eerste paar pakt of in ieder geval de serieuzere vragen / opmerkingen behandelt, dan laat je al zien dat je betrokken bent bij jouw pagina.

Is het plaatsen van berichten dan niet genoeg?

Facebook heeft de vervelende neiging om content niet te tonen die wij niet interessant vinden. De interesse wordt gemeten door hoeveel berichten en foto’s wij liken. Dit doet Facebook omdat gebruikers steeds meer interesses hebben en steeds meer groepen en producten liken. Je timeline zou dan helemaal volstaan met reclame. Daarom toont Facebook nu alleen berichten van groepen en bedrijven waarvan jij content hebt geliked. Als iemand een tijdlang niets van jou liked, dan wordt jouw content niet meer aan deze persoon getoond. Die prikkel om te liken is daarom heel belangrijk en middels interactie heb je meer kans om likes te krijgen. Als jouw berichten daarbij ook nog gedeeld worden door gebruikers, dan krijg je ook nog extra gratis reclame, omdat jouw posts dan door nieuwe gebruikers gezien worden.

Wat moet ik dan doen om succesvol te zijn op Facebook?

  • Zorg ervoor dat je er voldoende tijd voor vrij maakt. Er moet voldoende tijd in worden gestoken.
  • Zorg voor leuke content die mensen prikkelt
  • Interacteer met je doelgroep.
  • Geef je gebruikers een stem. Vraag om hun mening of laat ze hun voorkeur uitspreken over bepaalde nieuwe content.
  • Deel ook materiaal van andere groepen. Door een relatie op te bouwen zullen zij ook jouw content delen, waardoor je ook bij hun doelgroep onder de aandacht wordt gebracht. Zorg er wel voor dat dit groepen zijn wiens content relevant is voor jouw doelgroep.
  • Reageer positief op klachten en bied een oplossing aan. Als anderen zien dat jouw klantenservice vriendelijk en dienstverlenend is, geeft dat hun vertrouwen in jouw bedrijf.

Het heeft even tijd nodig om te wennen aan hoe je dit oppakt en wat voor jouw bedrijf de meest ideale werkwijze is. Probeer wat dingen uit en zodra je iets ontdekt, zet dat dan door.

Deel dit artikel: